Авторизація
Невірна адреса, або пароль
Email:
Пароль:

Якщо Ви бажаєте отримувати новини на email і т.д. - Зареєструйтеся

Опитування
Чи відомо Вам про існування сервісу ДФС «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс» (ЗІР), який розміщено на офіційному веб-порталі ДФС?

ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ

22.08.2012

Який порядок застосування пільг із сплати земельного податку, встановлених відповідним рішенням органу місцевого самоврядування?

Відповідь: ДФС України наказом від 28.05.2015 р. № 379 затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо застосування пільг із сплати земельного податку, встановлених відповідним рішенням органу місцевого самоврядування.

Так, з 1 січня 2015 року плата за землю, яка справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, належить до місцевих податків, встановлення яких здійснюється органами місцевого самоврядування. Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Органам місцевого самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. У разі втрати права на пільгу протягом року податок сплачується починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому втрачено це право.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами 

Чи необхідно власнику нежилого приміщення розміщеного у багатоповерхівці сплачувати земельний податок?

Відповідь: Відповідно до п. 287.8 ст. 287 Податкового кодексу України власник нежилого приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку сплачує до бюджету податок за площі під такими приміщеннями (їх частинами) з урахуванням пропорційної частки прибудинкової території з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Згідно з п. 286.6 ст. 286 Податкового кодексу України за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Тобто, фізична особа – власник нежилого приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку є платником земельного податку з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно. 

Чи планується введення в дію нової грошової оцінки земель?

Відповідь: Так, з 1 липня 2015 року вводиться в дію нова нормативна грошова оцінка столичних земель.

Відповідно до пп. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Рішенням Київської міської ради від 03.07.2014 р. № 23/23 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Києва затверджено:

- схеми економіко – планувального зонування міста Києва;

- нормативну грошову оцінку земель міста Києва;

- схеми впливу локальних факторів, що характеризують місце розташування земельних ділянок у місті Києві.

Згаданим рішенням встановлено, що з метою економічного регулювання земельних відносин, визначення розмірів і встановлення порядку плати за землю в місті Києві введення в дію вищевказаного рішення столичної міськради передбачено з 1 липня 2015 року.

Отже, всім платникам земельного податку (орендної плати), що сплачують земельний податок (орендну плату) на території міста Києва, необхідно терміново звернутися до відповідних органів місцевого самоврядування та отримати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Після отримання нового витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, у разі збільшення або зменшення та нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відповідно до ст. 50 Податкового кодексу платник повинен подати уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) та провести коригування податкових зобов’язань з 1 липня 2015 року.  

Як розрахувати суму земельного податку, якщо документи на землю відсутні (перебувають на оформленні)?

Відповідь: Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації. Ставки земельного податку встановлено розділом ХІІ Податкового кодексу України.

Управління у сфері оцінки земель і земельних ділянок відповідно до норм п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Тому суб’єкту господарювання потрібно звернутися за інформацією щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки до територіального органу Держземагентства України за місцезнаходженням земельної ділянки.

З якого періоду виникають зобов’язання з плати за землю при переході права власності на будівлю?

Відповідь: Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 01.07.2004 р. № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Отже, особа, яка придбала будівлю, відповідно до п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України має сплачувати земельний податок на загальних підставах за земельну ділянку, на якій розташовано таку будівлю, з урахуванням прибудинкової території з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Водночас, оскільки підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України), а орендної плати — договір оренди земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України), власнику будівлі, споруди (їх частин) необхідно оформити та зареєструвати ще й право користування земельною ділянкою.

За якими ставками розраховується земельний податок у 2015 році?

Відповідь: Оскільки з 2015 року земельний податок віднесено до місцевих податків і зборів, місцеві ради відповідно вимог підпункту 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України повинні прийняти Рішення про встановлення місцевих податків та зборів, які офіційно оприлюднюються відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо сільська, селищна або міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів до прийняття рішення податки справляються виходячи з норм Податкового кодексу України із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Таким чином, у 2015 році справляння земельного податку буде здійснюватись по ставках, які діяли у 2014 році.

Чи повинні сплачувати земельний податок релігійні організації України за земельні ділянки, надані для будівництва і обслуговування культових та інших будівель та надавати податкову декларацію на 2015 рік?

Відповідь: Відповідно внесених змін до статті 283 «Земельні ділянки, які не підлягають оподаткуванню земельним податком» Податкового кодексу України з 01.01.2015 року не сплачується земельний податок за земельні ділянки, надані для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення діяльності релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку.

Хто має право на пільги з земельного податку у 2015 році?

Відповідь: Актуальним є питання пільгового оподаткування земельними ділянками, оскільки з 1 січня 2015 року суттєво скорочено перелік пільг по земельному податку, в тому числі і для закладів, установ та організацій, спеціалізованих санаторіїв для реабілітації хворих, військових формувань, утворених відповідно до законів України, Збройних Сил України та Державної прикордонної служби України, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

У переліку пільг по земельному податку для юридичних осіб залишились лише громадські організації інвалідів України, їх санаторно-курортні, оздоровчі заклади, реабілітаційні установи, засновані ними підприємства та організації при дотриманні відповідних критеріїв, а також бази олімпійської та параолімпійської підготовки і суб’єкти космічної діяльності – за переліками, затвердженими Кабінетом Міністрів України

Чи правомірне у 2015 році застосування до бази оподаткування земельного податку та орендної плати за землю (нормативно грошової оцінки, яка діяла у 2014 році) коефіцієнта 1,249 ?

Відповідь: Правомірно, оскільки за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2014 рік становить 124,9 відсотків.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який  індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до вимог пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, і станом на 01 січня 2015 року складає 1,249.

Який граничний строк подання податкової декларації з плати за землю на 2015 рік?

Відповідь: Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

У 2015 році податкова декларація з плати за землю подається за формою, затвердженою наказом Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013 року №865 «Про затвердження форми Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)»

Які зміни внесено в частині плати за землю?

Відповідь:  Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» внесено зміни, зокрема, в частині плати за землю.

Зауважимо, що в розділі ХІІ «Податок на майно» статті 265 Податкового кодексу України визначено склад податку на майно, а саме: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортний податок та плата за землю.

Відповідно до статті 286 Податкового кодексу України  платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов’язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Також платник плати за землю має право подавати щомісячну звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов’язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця. що настає за звітним.

За нововідведені земельні ділянки або за новоукладеними договорами оренди землі платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

У разі зміни протягом року об’єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулись такі зміни.

Який коєфіцієнт індексація грошової оцінки земель встановлено у 2015 році?

Відповідь: За інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2014 рік становив 124,9%.

Враховуючи це, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на якій індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, станом на 1 січня 2015 року становить 1,249.